Op zaterdag 7 september vind de derde editie van de W.A.R plaats. Een adventuresurvival race in een prachtige omgeving midden in Drenthe. De natuur in en om Westerbork biedt voldoende uitdaging voor de ambitieuze atleet, recreant of beginner en daagt alle deelnemers op zijn of haar niveau uit. Rennen door de bossen, over heide en woeste gronden afgewisseld met pittige survivalhindernissen, afstanden mountainbiken, navigeren en verrassende special tasks. Prachtige omstandigheden voor een sportieve en
uitdagende race met het doel zoveel mogelijk CP’s te verzamelen en binnen de tijd te finishen.
Kaarten:
Om de Westerborker Adventuresurvival race tot een goed einde te brengen is het essentieel dat je kaart kunt lezen om van het ene punt naar het andere te kunnen komen. Daarnaast ken je verschillende navigatietechnieken en routevormen. Voor het navigeren maak je gebruik van kaarten en etappe informatie die bij de start van de race wordt verstrekt. Kaartlezen is van doorslaggevende belang tijdens de W.A.R. waarbij je basis vaardigheden bezit zoals;
- Navigeren op topografische kaarten van verschillende schalen (1:50.000) (1:25.000) (1:10.000).
- Rijksdriehoekscoördinaten intekenen op een topografische kaart met behulp van een kaarthoekmeter/roomer
- Kruispeiling op een kaart intekenen
Routevormen:
Bij de start ontvang je routeinformatie en diverse kaarten. De routeinformatie beschrijft de verschillende manieren van verplaatsen. Elke etappe zal uit een bepaalde routevorm bevatten, zoals:
- Kompasroute
- Striproute
- Kralenroute
- Vector
- Oleaat
- Bolletje-pijltje
- Etc.
Survivalrun technieken:
De W.A.R zal bovengemiddeld veel uitdagende survivalhindernissen bevatten. Voor de getrainde survivalatleet een mooie afwisseling naast de loop en fietsetappes en voor de adventurerace atleet, recreant en beginner de uitdaging ook hier zoveel mogelijk CP’s te halen. De hindernissen zullen uit relatief eenvoudige enkelvoudige hindernissen bestaan, maar ook zullen de (zeer) zware combinaties niet ontbreken. Kennis van klimtechnieken, zoals een voetklem, de apenhang en een swing-over gaat zeker helpen om op deze hindernissen punten te behalen.